Puerto Iguazu - Buenos Aires - Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van rob en chantal wagemakers - toonen - WaarBenJij.nu Puerto Iguazu - Buenos Aires - Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van rob en chantal wagemakers - toonen - WaarBenJij.nu

Puerto Iguazu - Buenos Aires - Ushuaia

Door: robenchan

Blijf op de hoogte en volg rob en chantal

05 Maart 2012 | Argentinië, Ushuaia

Dag trouwe volgers!

Allereerst bedankt voor al jullie reacties!

Hier weer een mailtje met onze geweldige avondturen. Wat hebben we toch weer veel gezien en meegemaakt en vooral weer veel gereist. We zitten nu in Ushuaia de zuidelijkste stad op de wereld. Tja je moet er iets voor over hebben om veel te kunnen zien ;)

Voor degene die het nog niet gezien hebben. De fotos zijn nu bij de laatste verslagen toegevoegd (het uploaden duurt erg lang dus vandaar dat de fotos soms later komen).

Puerto Iguazu

Na Rio de Janeiro zijn we met de bus vertrokken naar Argentinie naar Puerto Iguazu. De bedoeling is om de beroemde watervallen te gaan bezoeken. We kwamen donderdag 23 Febr. aan. Het is een leuk gezellig en vooral erg goedkoop stadje. (Argentinie is ietjes goedkoper dan Brazillie). Gelukkig maar want we zitten op dit moment boven ons budget...

We vertrokken de volgende dag vroeg met de bus naar de watervallen. Op het park lopen veel wasbeertjes rond. De eerste was leuk en schattig maar al snel bleek heel het park vol te zitten met die beesten. Wat ben je snel gewend (of verwend ;))

Er vliegen ook veel vlinders rond in allerlei kleuren en maten. Je hebt er hele grote tussen zitten die je in NL niet ziet.

We begonnen met een route die ons bracht naar de grootste waterval van het park. Je loopt over een loopbrug over het water. Het water is er vrij rustig en je hoort bijna niets. De wolk waterdamp/ nevel die van de waterval afkomt is het eerste wat je ziet. Pas als je dichtbij bent hoor je het lawaai wat van het neerkomend water komt. Wat een prachtig gezicht. De hoeveelheid water die naar benedenstort is immens! Het lijkt als het over de rand gaat bijna in slowmotion te gaan voordat het in volle vaart naar beneden toe stort. Natuurspektakel!

Omdat de gids van het park de eerste waterval had aangemerkt als de meest spectaculaire waren onze verwachtingen van de andere watervallen al minder. Tenslotte hadden we het toppunt al gezien.

Maar ook deze routes waren oogverblindend. Je zag de watervallen op een grote afstand zodat je ze in een geheel zag. Maar je kon via andere routes ook van boven als onderaf. Echt een plaatje.
En als je dacht dat het ene plaatje al fantastisch was, dan was de volgende toch net weer mooier
We konden er wel uren naar blijven kijken.

De watervallen behoren wat ons betreft tot een van de hoogtepunten tot nu toe! Het is in ieder geval wel duidelijk waarom deze watervallen per jaar miljoenen bezoekers trekt.

´s Avonds zijn we lekker uit wezen eten. Een grote vleesspies, wijn (we hebben weer wijn! In brazilie was het bocht of te duur) en coctails voor weinig geld. Jaja we zorgen goed voor ons zelf. De bedoeling is om naar Buenos Aires te trekken. De omgeving en plaatjes tussen PI en BA is zo te horen en te lezen niets bijzonders, we hebben daarom besloten rechtstreeks door te gaan naar BA.

Buenos Aires

De busreis viel weer mee. We zijn ondertussen gewend om veel te reizen. We kijken een filmpje, luisteren muziek, lezen onze reis- en gewone leesboeken, spelen het dobbelspel kolonisten (erg leuk overigens, bedankt!) en slapen veel. We kregen deze keer ook eten in de bus, lees: een pasteitje en cakeje, dus we moeten het soms ook met wat minder doen.

Eenmaal in BA aankomen, viel het ons op dat het zo rustig was voor een stad. De temperatuur was ook wat kouder. Ipv 35 graden is het daar 25 graden, maar desalnietemin erg lekker!! Ons hostel was midden in de stad, de locatie was ideaal.

We zijn meteen op ontdekking gegaan. We vinden de stad een europees uitstraling hebben (Parijs/Barcelona/Rome). We zijn 6 dagen in de stad gebleven. De stad heeft verschillende wijken met allemaal zijn eigen charmes. De belangrijkste/ interessanste hebben we ook bezichtigd. Ook het uitgaansleven is hier ideaal. Naast het bezichigen van de stadsdelen hebben we veel gechillt in de parken en tuinen die ze in overvloed hebben.

Op 28 febr hadden we alweer 5 jaar verkering dus voor ons weer een goed excuus om wat ´extras´ te doen. We hebben in de middag heerlijk geluncht met een groot glas wijn. Daarna hebben we de middag in een leuk frans wijkje doorgbracht.

We zijn naar het beroemde kerkhof geweest waar veel bekende mensen (o.a. Eva Peron / Evita) in familiekamers liggen begraven. De graven bestaan niet uit een gewone grafsteen zoals wij dat in Nederland kennen, maar soms wel hele huisjes en op kerk en tempel lijkende bouwwerken . Het voelde wel raar en niet helemaal gepast om daar rond te lopen. Maar het is werkelijk waar een toeristische attractie, en het op een na drukbezochte kerkhof ter wereld. Sommige mensen waren er zelfs hele fotorapportages aan het maken. Voor het idee en de indruk hebben we een foto gemaakt. Maar daar hebben we het verder maar bij gelaten.

In de avond zijn we heerlijk wezen dineren. Eindelijk weer carpaccio!! :) en weer heerlijke wijn. Wat dat betreft is Argentinie echt ons land.

De dag erna zijn we naar een stadje Tigre geweest, een soort buitenwijk van Buenos Aires, waar veel weekendwoningen staan. Deze stad bestaat voor een groot deel uit water (Delta la Tigre). We hebben er een boottochtje gemaakt. Leuk om te zien maar absoluut niets bijzonders, net zoals de rest van het stadje.

´s Avonds zijn we naar een tangoshow geweest. We zaten op een balkonnetje met onze flesjes wijn van de show te genieten. We waren erg enthousiast en Rob stelde zelfs voor om in NL op dansles te gaan. Laten we er maar op houden dat de dag erna wat zwaarder was. En Rob begon zich terug te krabbelen betreft het dansen ;)

Na BA wilde we naar het zuiden. Na weer veel lezen en verhalen hebben we besloten om van BA door te vliegen naar het zuidelijkste stadje ter wereld: Ushuaia, in wat ze noemen Tierra Del Fuego (Vuurland).
We gaan voornamelijk in een keer omdat we denken aan de kuststrook tussen BA en Ushuaia niet veel te missen als we het overslaan, en daarbij komt dan dat het ons tijd en geld bespaard, die we dan liever ergens anders besteden.

Ushuaia

In BA hadden we maar wat extra kleren aangeschaft omdat het in Ushuaia een stukje kouder is. Ons tassen bevatten toch opvallend veel zomerkleding merkten we. Chantal zag er al tegenop om de kou weer in te gaan maar het is hier heerlijk weer. Het is zo´n 15 graden en de zon schijnt bijna elke dag waar je dus eigenlijk met een vest rond kan lopen. Als de zon weg is en het waait (en als het waait, waait het ook meteen flink) doen we onze jassen maar weer aan.

De reis hebben we dit keer met het vliegtuig afgelegd. Dit was net zo duur en de reis duurde ipv 50 uur (bus) maar 5 uur.We kwamen op vrijdagavond 2 Maart aan. Wel een rare gewaarwording dat je binnen een paar uur duizenden kilometers verderop bent. Niet alleen de temperatuur is anders maar hier is het ook langer licht. Het word pas om 21.00 uur donker ipv 18.00 uur.

Vanaf het vliegveld moesten we een taxi nemen want er rijden op dat stuk geen bussen, het is duidelijk dat we niet meer in BA zijn. In ons hostel stond ook de verwarming aan ipv de airco. Het was dus een hele omschakeling die wonderbaarlijk snel ging. Het uitzicht is hier fantastisch! Enorme bergen, met pieken waarop eeuwige sneeuw ligt, veel groen hellingen en een heldere donker blauwe zee.

Zaterdag zijn we met een taxi naar gletsjer Martial vertrokken om deze te gaan beklimmen. Wat een prachtige ervaring. Als je omhoog kijkt zie je eerst veel groen. Veel bomen en mos met een pittoresk stromend riviertje (door de zomer is de gletsjer zelf zo goed als gesmolten en daardoor is er ook minder smeltwater). Het pad ligt vol met keien. Verder naar boven komen we boven de boomgrens en veranderd het boslandschap in mossen en nog hoger blijft er bijna niks anders over dan rots. Daarboven zie je rechte rotsblokken met sneeuw. Kijk je omlaag zie je het stadje met daarachter de zee en daarachter weer de besneeuwde toppen van bergen, WAUW!!!

De klim omhoog hebben we in rustig tempo afgelegd zodat het conditioneel ook niet zo zwaar werd. Maar de weg naar beneden was eigenlijk vermoeiender dan omhoog. Sommige stukken waren erg glad en steil, dus dat vroeg om concentratie. Gelukkig zijn we zonder glijwerk naar beneden gekomen.

Eenmaal boven zijn we (echte avonturiers die we zijn) van het pad gegaan om verder te klimmen over de rotsen. We hadden zelf broodjes meegenomen en we vonden het wel een leuke ervaring om deze boven op te eten. Boven is het een stuk kouder en het waait er hard. Nadat we onze vingers niet meer voelde en ook niet meer verder omhoog konden zijn we weer omlaag gegaan.

In totaal hebben we er 4 uur over gedaan. Uiteindelijk viel de klim mee.

De rest van de dag hebben we vooral besteed aan het uitstippelen van de komende dagen. We gaan morgen naar een natuurpark om te hiken. De dag erna een boottocht om dieren te spotten en de dag daarna vertrekken we naar Chili naar Puento Natales. We willen zowel Patagonië als de Andes (de weg omhoog) via Chili en Argentinië gaan doen dus we zullen de komende weken zowel in Chili als Argentinië te vinden zijn.

Na een heerlijke maaltijd van aardappels, groenten en vlees (lekker hollands en weer eens zelf gemaakt) lagen we voldaan in ons bedje.

Op zondag 4 Mrt zijn we naar National Park Tierra Del Fuego gegaan. Je kan in dit park verschillende routes hiken. Geen vlak landschap als in Nederland en aangezien we niet zo´n wandelaars zijn verwachten we een zware!

De eerste route van ongeveer 7 KM begon aan het Beagle kanaal. We liepen door bossen, over rotsen, berg op en af langs het kanaal/ water af. Het is hier echt prachtig! Zoveel groen, zoveel bergen en gletsjers. Het is moeilijk om in woorden te beschrijven. En wat een rust. We liepen met zn tweeën, geen mens te bekennen. Je hoort alleen het water en vogels.

Op een gegeven moment dacht Chantal in de verte een zeeleeuw te horen. Dat wilden we zien! Wij van het pad af en naar beneden klimmen, zodat we op een stukje kwamen waarop we uit konden kijken op het water. In eerste instantie is er niks te zien of te horen. Maar toen zag Rob verderop iets onderduiken en zegt ´als ik niet beter zou weten, zou ik zeggen dat het een walvis is´ (deze zijn hier normaal niet rond deze tijd van het jaar). Maar het ´beest´ kwam weer boven en het was overduidelijk een walvis. Zo wat prachtig zeg! Sta je daar in een super mooie omgeving en hoor je alleen het geluid van het water wat de walvis uitblaast. We hebben een lange tijd naar het mooie dier gekeken en zijn vervolgens weer verder gewandeld. Daarna dook de walvis nog enkele malen meer naast ons op.

Na de route langs de zee hebben we verschillende kleinere routes gelopen langs verschillende meren.
Een heel ander gezicht maar ook dit weer oogverblindend. We zagen meren met zowel blauwe, groene en zwarte kleuren. Het had zo van een ansichtkaart gestolen kunnen zijn.

Vandaag hadden we een boottocht op het Beagle kanaal. We spotten veel vogels, zeeleeuwen en pinguïns. We kwamen overal dichtbij zodat je de dieren erg goed kon zien. Zowel de zeeleeuwen als pinguïns zijn zo schattig.

Maar we zijn (weer) getuigen van een uniek moment!

De gids meldt dat een boot voor ons walvissen heeft gezien en we gaan erop af! Na wat we gisteren hebben gezien, daar willen we nog wel meer van. De gids verteld al dat we ons gelukkig mogen prijzen. Deze boottochten worden al ongeveer twintig jaar georganiseerd, en pas sinds een dag of 10 maken ze mee dat walvissen zich zover in het Beagle kanaal begeven.

En jawel hoor we hebben super veel walvissen gezien!

Maar de walvissen waar we als eerste op af gaan blijken niet `zomaar` walvissen, het zijn killerwhales! Oftewel Orka`s!

In een groepje van ongeveer vijf a zeven dieren zien we ze langszij en voor de boot zwemmen. Wat prachtig om te zien!
Het was weer een van onze hoogtepunten van onze reis. Dat belooft nog wat voor de rest van de reis!

Morgen vertrekken we naar Puerto Natales. We willen daar een bezoek gaan brengen aan het natuurpark Torres del Paine. We zijn benieuwd maar we hebben er zeker zin in. We houden jullie op de hoogte!!

• 06 Maart 2012 - 00:59

Job En Linda :

Hee reizigers! Super leuk verhaal weer! Wij verheugen ons op wat komen gaat! Maarre met welke vliegmaatschappij hebben jullie gevlogen? Job paste vandaag haast niet in de bus (15 uur van Sao Paulo naar Foz do Iguazu) dus het is voor ons wellicht ook beter om zo'n lange afstand te vliegen ;) We mailen.. Veel plezier nog! xx

• 06 Maart 2012 - 01:42

Sandy En Mark:

Ha lieverds!!

Heerlijk verhaal om mee wakker te worden! Wat gaaf zeg van die walvissen en orka's! En de rest natuurlijk ook klinkt geweldig!! Wordt laat donker daar zeg, hier in Azie wordt het overal al rond 6 uur donker. Het is ook winter (30 graden ;) )
    Nou geniet geniet geniet! En we spreken elkaar snel weer!! Liefs, Sandy en Mark xxx

• 06 Maart 2012 - 06:14

Jaimy:

Heerlijk wakker worden met zo'n verhaal van jullie! Nu weer over tot de orde van de dag.. Bed uit en aan het werk ;) spreek je xx

• 06 Maart 2012 - 07:45

Anouk:

Wat een super leuk verhaal weer! Tijdens een half uurtje vrij op het werk lees ik maar even jullie verhaal! Erg leuk!
    Veel plezier weer!

• 06 Maart 2012 - 08:41

Gijs & Elza:

Lekker weer zo'n verhaal! Wat maken jullie toch mooie dingen mee! Blijf ervan genieten, ook al begint alles voor jullie bijna 'gewoon' te worden ;-)

• 06 Maart 2012 - 09:18

Leo Toonen:

wat lijkt mij dat mooi om allemaal te zien dat zou ik ook wel willen wandelen in de natuur is erg mooi en zeker als je nog zoveel verschilende dieren ziet nou veel plezier nog
    gr je vader en (schoonvader)

• 06 Maart 2012 - 09:33

Marielle Martens:

Hoi Rob en Chantal!!!

Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Jullie schrijven ook zo leuk :-)
    1 woord: GEWELDIG! En de zuidelijkste stad van de wereld... echt gaaf!!!! Geniet van alles en ieder moment!

Tot het volgende verhaal!

Gr Marielle

• 06 Maart 2012 - 10:23

Manon:

Kan niets anders zeggen dan: Wauw!!!
    Had gewoon chicken skin ( ;) )toen ik het las!

• 06 Maart 2012 - 12:04

Loes:

Ik had maar wat graag bij jullie in het bootje gezeten toen de orka's voorbij kwamen. Wat gaaf! Animal planet live haha.

x loes

• 06 Maart 2012 - 12:23

Esmie:

Weer een super leuk verhaal! SUPER GAAF allemaal! Enjoy enjoy, xx!

• 06 Maart 2012 - 14:51

Robin:

Heb me direct even aangemeld, zodat ik meteen bericht krijg wanneer er weer een nieuw reisverhaal op staat! Echt geweldig om jullie verhalen te lezen. Wat een ervaring, fantastisch wat jullie allemaal meemaken! Zelf hoop ik volgend jaar ook een rondreis door Zuid-Amerika te kunnen maken. Maar voor nu blijf ik vol spanning (en jaloezie ;-)) jullie reis volgen! Geniet ervan! Groetjes Robin (oud-collega van Chantal)

• 06 Maart 2012 - 15:07

Emma:

Heeerlijk!!! Geniet ervan!

• 06 Maart 2012 - 19:05

Marianne:

Estimado Rob en Chantal,

Tjee, wat GEWELDIG , en knap dat jullie ook zo ondernemend zijn, al dat klimmen en wandelen, maar dat wordt dan ook flink beloond. Ben nu zeker benieuwd naar de foto's. Het is allemaal al een hele ervaring om te lezen laat staan als je dat allemaal LIVE meemaakt.
    Blijf gefocust, zorg goed voor elkaar en blijf genieten.
    liefs papa en mama

• 07 Maart 2012 - 10:18

Anja:

Wat een verhaal weer, geweldig. Ik hoop dat jullie met zoveel schoonheid en relaxen weer kunnen wennen aan ons Nederlandje.
    De foto's zijn weer prachtig, ze kunnen zo in een reisgids.
    Ga zo door, geniet ervan!

• 07 Maart 2012 - 11:35

Annemiek:

Heerlijk!!!! Jaloers!! Geniet ze schatjes!

• 07 Maart 2012 - 11:45

Inez:

Oh, echt super. Het ene hoogtepunt na het andere! Lijkt me echt bijzonder om al die dieren zomaar opeens te spotten...Dat kan geen foto meer overtreffen, net als bij onze zeeschildpad in Zakynthos Chan ;)

Ga zo door ;) Geniet! XXX

• 07 Maart 2012 - 11:52

Annemie:

Wat weer een mooie en geweldige verhalen! Jullie maken weer wederom mooie dingen mee, ik jaloers ;) Geniet er lekker van,jullie hebben het kei verdient, ben benieuwd naar jullie nieuwe avonturen!
    Liefs Annemie

• 07 Maart 2012 - 16:28

Wim En Nellie:

Geweldig al die verhalen blijf ervan genieten

• 10 Maart 2012 - 21:43

Ad En Ans:

Hoi Rob. Is de kapper ziek?
    O, Chantal, ik zou toch maar de tango leren, ziet er hot uit.

• 11 Maart 2012 - 08:57

Maria:

Hey avonturiers!

Wat een geweldig verhaal weer, erg leuk om te lezen.
    En wat een prachtige foto's, vooral van de pinguins en de walvissen, werkelijk schitterend. Wat is de natuur toch mooi daar!
    Fijn dat jullie zo genieten, heel veel reisplezier nog.
    Enne.......nog gefeliciteerd!
    Enne.......waar is mijn knappe neef gebleven van toen? ha,ha......
    Mercedes al besteld??

Groetjes Maria en de rest.....

• 13 Maart 2012 - 21:00

Wilma:

Hoi Chantal en Rob,

Erg fijn om te lezen dat jullie zo genieten van alles!
    Prachtige foto's, overweldigend mooi wat jullie allemaal zien en beleven!

Liefs, Wilma

• 28 Maart 2012 - 16:57

Ans En Ad:

Hoi Vakantiegangers.
    We blijven jullie avonturen volgen. Krijgen we ook een beetje het idee van alles.
    En van jullie ( samen). Geweldige foto,s.

• 28 Maart 2012 - 16:58

Ans En Ad:

Hoi Vakantiegangers.
    En van jullie ( samen). Geweldige foto,s.