Chichen Itza, Palenque, San Christobal, MexicoCity - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van rob en chantal wagemakers - toonen - WaarBenJij.nu Chichen Itza, Palenque, San Christobal, MexicoCity - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van rob en chantal wagemakers - toonen - WaarBenJij.nu

Chichen Itza, Palenque, San Christobal, MexicoCity

Blijf op de hoogte en volg rob en chantal

23 Juli 2012 | Mexico, Mexico-stad

Hola Amigos,

Dit wordt dan ons laatste verslag van deze geweldige reis.
We zitten nu in Mexico Stad. Over 8 uurtjes vliegen we naar huis.
Het voelt onzettend raar... we weten dat we naar huis gaan maar zo voelt het niet echt. We hebben zeker zin om iedereen weer te zien en om gewoon weer 'thuis' te zijn. Maar vinden het moeilijk te accepteren dat onze reis nu echt voorbij is en we het ultieme vrijheid gevoel weer moeten inleveren. Toch is het een droom die uitgekomen is en we zullen zeker veel nagenieten.

We waren gebleven op zondag 15 Juli in Merida.
In het weekend is hier de straat afgezet voor autoverkeer.
Veel verkoopkraampjes, eettentjes, bandjes en mensen op straat dus een gezellige sfeer. We hebben hier genoten van de stad en de mensen. In de middag bij ons hostel in een hangmat in het zwembad gelegen. Het is hier namelijk snikheet.

De volgende dag zijn we de ruines van Chichen Itza gaan bezoeken. We waren vroeg vertrokken om de hoop toeristen en het warme weer voor te zijn en dat was maar goed ook. Wat een drukte en een hitte. De ruines zijn werkelijk prachtig. Veel sierlijker en met meer reliefen dan in Tikal. De grote tempels zijn zo indrukwekkend en machtig om te zien.
Er was ook een meer dat lag in een ontzettend diep gat waar vele offers gebracht werden, heel mysterieus om te zien.

Om 22.00 uur de nachtbus gepakt naar Palenque. Het was weer even geleden om langere tijd in een (nacht)bus te zitten maar het viel weer alles mee.

Op dinsdag 17 Juli kwamen we om 06.00 uur in Palenque aan. De stad zelf geeft hier veel meer een beeld van Mexico dan in Yucatan de toeristische zone. Hier zijn weer bergen en veel groen. Hier lopen weer veel arme mensen en bedelaars. Het blijft zelfs na 6 maanden nog steeds moeiljk om te zien.

Om 12.00 uur gingen we op pad naar de twee grote bekende watervallen in de buurt. De eerste was in Misol-Ha, dit was een hoge waterval met een meertje. Je kon hier ook achter door lopen wat verfrssend was want ook hier is het heet. De tweede, Agua Azul leek meer op Champey in Guatemala. Meerder plassen en watervalletjes, erg blauw van kleur. Toen we wilde gaan zwemmen begon het ontzettend hard te regenen. Ook dit is zo gaaf om te zien hoeveel en hoe hard de regen om laag komt. Om 20.00 uur waren we terug in ons hostel waar we snel in slaap vielen.

Woensdag 18 Juli

Vandaag waren we om 08.00 uur bij de ruines van Palenque. Ook deze liggen net als Tikal in de Jungle. De groene natuur en brulapen maken het plaatje compleet. Ook hier staan weer veel indrukwekende tempels. Een voordeel was, was dat je hier de tempels wel mocht beklimmen en daardoor een schitterend uitzicht hebt. Mooi om te zien hoe de mayas in bouwstijl kunnen verschillen. Tot slot naar het museum geweest waar veel opgravingen tentoongesteld staan. De graftombe van 3 bij 6 meter was erg indrukwekkend.

Om 14.00 uur de bus gepakt naar San Christobal de Las Casas. Er was een blokkade dus kwamen in een andere stad aan. Daar moesten we wachten op een bus die ons naar plaats van bestemming kon brengen. Om 00.00 uur, 5 uur later dan gepland kwamen we aan. Eenmaal in ons hostel bleek ons bed hartstikke vies te zijn. Na veel moeite eindelijk een schoon bed gekregen en konden we gaan slapen.

Donderdag 19 Juli

San Christobal ligt weer een stuk hoger en daardoor is het weer wat frisser. Nog steeds 25 graden dus mogen zeker niet klagen ;) De natuur is hier werkelijk prachtig, veel bergen, meren en kleuren. De stad zelf oogt vrij klein, schoon en modern. In ieder geval een stuk moderner dan we hadden verwacht. Er zijn veel voetgangerszone waar het erg gezellig en druk is.

Na rond gelopen te hebben in het centrum zijn we naar het mayamuseum geweest om inzicht te krijgen in hun medicijnkunst. Helaas stelde het niet veel voor en kregen we alleen een film te zien over de maya verloskunde waar Rob erg blij mee was...

Die avond weer naar het centrum geweest waar nu overal live muziek is. We hebben een ontzettend leuk tentje gevonden waar we een mayaoffer bestelde. Dit is een wijnglas gevuld met sambuca, tequila en kalhua en word in vuur gezet waarna er kaneel over gestrooid wordt, de kleine vlokjes vatten ook vlam wat een mooi effect oplevert. Dit wordt vervolgens in een half glas water gegooid en het smaakt erg sterk, en niet echt lekker, nog het meest op een hoestdrankje haha maar leuk om te zien.

Tegen het eind van de avond een lang gesprek gehad met onze ober die even zijn heftige levensverhaal vertelde. Weer zeggen we tegen mekaar 'wat hebben wij het toch goed' .

De volgende dag werden we om 09.00 uur opgehaald. Na een uurtje rijden kwamen we bij een canyon aan waar we een boottochtje hadden van twee uur door de canyon. Deze tocht was erg mooi. De canyon was op sommige plekken erg diep wat indrukwekkend was. We zagen verder veel vogels, apen en krokodillen. Om 18.30 uur vertrok onze bus naar Mexico City onze laatste reisbestemming.

Zaterdag 21 Juli kwamen we naar 15 uur reizen om 10.00 uur aan. Om 12.00 uur konden we eindelijk in ons hotel. We gingen meteen het historisch centrum van de stad verkennen. Mexico City is de grootste dichtbevolkte stad van de wereld met 20 miljoen inwoners. Toch raar een stad groter dan heel NL.

Het centrum is mooi met koloniale gebouwen. Daarna ons bed in om s'avonds op pad te gaan naar de uitgaanswijk van de stad. Hier eindelijk sinds maanden weer goede carpaccio op en geproost op onze geweldige reis.

Zondag en vandaag hebben we niet veel gedaan dan een beetje rondlopen. Nu we weten dat we naar huis gaan kunnen we beter gewoon gaan.

Hoe zal het zijn om weer thuis te zijn? Gelukkig hebben we nog 2.5 week vakantie om te wennen. We kunnen beide weer terecht bij onze oude werkgevers dus erg fijn.

We willen jullie bedanken voor alle lieve berichtjes dat heeft ons goed gedaan. Hopelijk hebben jullie op deze manier ook een beetje mee kunnen genieten.

Veel liefs vanuit Mexico!!

• 23 Juli 2012 - 23:30

Rob En Chantal Wagemakers - Toonen:

Fotos staan ook bij het vorige verslag weer. xx

• 24 Juli 2012 - 08:07

Dennis En Kim:

Hee wereldreizigers,

Wij zijn gewoon met jullie mee op reis geweest als we ze allemaal gelezen hebben!
    We willen jullie alvast een goede reis wensen!

Groetjes vanuit het ook zonnige Nistelrode