Colombia - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van rob en chantal wagemakers - toonen - WaarBenJij.nu Colombia - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van rob en chantal wagemakers - toonen - WaarBenJij.nu

Colombia

Door: robenchan

Blijf op de hoogte en volg rob en chantal

21 Juni 2012 | Guatemala, Antigua

Ola,

Vandaag is het alweer 21 Juni op 24 Juli zijn we weer in NL dus nog ruim een maand te gaan. We zijn nog niet aan het aftellen want dat doen jullie wel voor ons ;) wel beseffen we dat we nog maar kort hebben terwijl we nog zoveel willen zien... toch is de gedachte naar huis niet erg. Want ook wij hebben zin om iedereen weer te zien en om gewoon weer thuis te zijn. Hoe mooi reizen ook is.. het is niet je thuis bij je vrienden en familie. Ook de familie wordt weer uitgebreid want zoals de meeste misschien al weten krijgt de zus van Rob een kindje dus worden we weer oom en tante dus mooie vooruitzichten.

We zitten nu in Guatemala en hebben Colombia achter ons gelaten. Zoals we al eerder zeiden hadden we grote verwachtingen van dit land door de vele verhalen van mensen die hier al geweest zijn. Daarnaast veel horror verhalen van mensen die hier nog nooit geweest zijn. En je moet het idd met eigen ogen zien want het is idd een fantastisch land!! En wij hebben gelukkig ook geen horrorverhalen te melden;).

Na Bogota kwamen we op dinsdag 5 Juni aan in San Gil. Een klein dorpje omringt met schitterende bergen. Ook de weg hierheen was weer fantastisch. Wel weer een paar uur stil gestaan omdat ze aan de weg aan het werk waren maar het wachten zijn we ondertussen wel gewend. In San Gil hadden we voor het eerst naar ons Galapagosavondtuur weer het fantastische gevoel, en de zin om te ontdekken en genieten weer echt terug. Dit kwam waarschijnlijk door de fantastische omgeving maar ook door het tropische weer (30 graden) en weer een echt backpackershostel met leuke engels sprekende mensen. Deze avond hebben we niet veel meer gedaan.

Woensdag 6 Juni

Vanmorgen de bus gepakt naar Barrichara dit schijnt een echte filmset te zijn zo prachtig. Een echte filmset zullen wij het niet noemen maar het is wel heel pistoresk. Veel kleine witte huisjes met een kerkje op de plaza in het midden van het dorp. We hebben hier even rondgelopen en vervolgens een wandelroute gepakt naar het dorpje Guane. De weg was met keien bewerkt en erg smal. De wandeling duurde twee uur met een prachtig uitzicht over het dal. Door het hete weer was het wel vermoeiend. In het dorpje moesten we twee uurtjes wachten voordat we met de bus weer terug konden naar San Gil. We hebben daar een flesje wodka gehaald en zijn in de tuin in onze hostel gaan chillen samen met andere backpackers. Erg gezellig;)

Donderdag 7 Juni

Om 9.30 gingen wij samen met een Duitse jongen en Frans meisje gaan raften. We gingen met twee raften met ieder vijf personen en een gids. We konden kiezen uit twee rivieren, eentje bij de stad of op de rio Suarez een van de beste raftrivieren ter wereld. Na het bekijken van een raft filmpje in de Rio Suarez was het even slikken omdat het er nogal heftig uit zag maar toch besloten deze te doen.

We moesten even rijden maar uiteindelijk kon de tocht beginnen. Het water stond wat laag waardoor het te gevaarlijk was om de rapids 5(stroomversnelling)te doen, deze zaten er twee in. Voor deze rapids moesten we uit het water en langs de kant lopen om zo grotendeels voorbij te gaan aan deze rapids. We vonden dit erg jammer want zo vet,eng, gevaarlijk vonden wij het nou ook niet en wilde eigenlijk wel meer actie. Toch was het erg vet... heel apart om een heftige stroomversnelling voor je te zien en dan flinke golven over je heen te laten komen terwijl jij gewoon moet blijven zitten. Bij rustige stukken mochten we ook even zwemmen, heerlijk bij zo´n warme dag. Die avond heerlijk een filmpje gekeken.

Vrijdag 8 Juni

Na een heerlijk zelfgemaakt ontbijtje in de tuin zijn we met de bus naar het dorpje Curtiti geweest. We moesten hier een uur lopen naar het plaatsje Pescaderito. In dit dorpje stroomt een rivier waardoor er verschillende kleine poelen en watervallen zijn. Hier hebben we dus lekker gelegen en genoten.

De volgende dag moest NL spelen. Ook wij zaten er klaar voor met onze fles wodka en fanta, zodat we een oranjecocktail hadden. We wilden gaan drinken om te vieren dat ze gewonnen hadden maar omdat het zo slecht was dronken we maar om dit alles te verwerken ;) Daarna na het park gegaan om te chillen. Dit park ligt aan een rivier en bestaat uit vele mooie planten en bloemen. We hebben hier op een bankje zitten lezen totdat we om 19.30 uur de bus konden pakken naar Santa Marta (noordelijk kust).

Zondag 10 Juni

Ze hadden ons al gewaarschuwd dat het in de bus erg koud zou zijn. De aircos werken goed hier. En toch ondanks de goede voorbereiding toch erg koud gehad die nacht. De busrit verliep verder goed en we kwamen vroeg in de morgen aan in Santa Marta.

Santa Marta is een klein stadje aan de kust. Het weer is hier nog warmer dan in San Gil wel 40 graden. Dus weinig energie om wat te ondernemen. We hebben een rondje gelopen door de stad. De stad is klein en knus maar er lopen wel veel mafkezen rond. We hebben geluncht bij een tentje en even later kwamen we bij nog een tentje waar het happy hour was dus daar heerlijk op het terras gezeten. Daarna na de supermarkt geweest om spullen in te slaan zodat we de rest van de dag bij ons hostel konden chillen. In Santa Marta kan je niet goed zwemmen in de zee dus maar afgekoeld onder de koude douche.

De volgende dag werden we om 9.30 opgehaald om naar het nationale park Tayrona te gaan. Eenmaal bij het park bleek dat we bij een georganiseerde tour waren beland met spaanse gids. Daar maar aangeven dat wij zelf onze weg gingen en dat we elkaar aan het eind van de dag weer zouden ontmoeten.

Het park is dicht begroeid met smalle wandelpaden naar de kust. De wandeling door de groene jungle was mooi. Na een uurtje kwamen we bij een strand. Hier was het echter gevaarlijk om te zwemmen. We moesten nog een half uur lopen en uiteindelijk kwamen we op het strand waar ook wij konden zwemmen. Echt een plaatje: jungle, bountystrand en blauw water.. wat wil je nog meer ;)

Op het strandje lagen we heerlijk gelegen onder een palmboom. Op het strandje bevinden zich veel kleine krabben die gaatjes in de grond graven om zich daarin te verschuilen. Vlak bij onze handdoeken wil een krabje een holletje inschieten, maar op het laatste moment bedenkt deze zich en schiet weg. Rob die er toevallig bij staat te kijken merkt dat het holletje schijnbaar al bewoont is, want er lijkt iets in te bewegen. Bij een blik dichter bij, blijkt het een tarantula te zijn! Daarna was het liggen wel een stuk minder ontspannen...

In dit park leven ook nog indianen. We kwamen tijdens onze wandeling enkele tegen. Ze spreken hun eigen taal en lopen in witte lakens rond, erg apart om te zien. Na heerlijke verkoeling in de zee zijn we weer terug gelopen naar onze taxi.

Dinsdag 12 Juni

Vanmorgen een taxi gepakt naar het dorpje Taganga. Dit dorpje is een klein vissersdorpje bij Santa Marta en een uitvalsbasis om te duiken bij het nationale park Tayrona. En dit was dus ook juist onze planning.

Bij aankomst bleek het een soort hippiedorpje te zijn gericht op touristen. Ook hier lopen veel zwervers en zwerfkinderen rond. Ook al zijn we er ondertussen wel aan gewend het blijft heftig om te zien hoe deze mensen op straat leven. Rob is ondertussen expert geworden om al het eten wat wij niet opkrijgen aan deze mensen te geven. Geld wordt toch vaak gebruikt voor drugs waar je vooral in Colombia ook overal aan kunt komen. Als je dit ziet besef je nog meer hoe goed we het hebben.

Bij aankomst zijn we alle duikscholen af gegaan en uiteindelijk een duikschool gevonden waar we 7 duiken in het natuurpark, 2 overnachtingen in het natuurpark, eten-drinken, studiemateriaal en uitrusting en een gids voor ons twee kregen voor een hele mooie prijs.

We begonnen meteen met een vier uur durende introductiefilm te bekijken. Tussendoor ergens wezen lunchen... De ontzettende aardige dame verteld dat ze ook een special heeft die dag, een verse vis. En jaja Chantal zegt er bijna zonder nadenken ja op! Een hele gebakken vis (met kop en staart er nog aan) die ook Chantal helemaal naar binnen heeft gewerkt. Na de films waren we kapot en hebben we ons beloond op een terras. Die avond viel de stroom uit en heel het dorp was donker op sommige kaarsen na, heel apart maar het was hier heel gewoon.

Woensdag 13 Juni

Ook vandaag zaten wij op het terras... niet alleen om te eten en te drinken maar om te studeren! Heel apart om na al die tijd weer te leren. Het boek bevat 230 pagina,s en is in het Engels dus het duurt ook wat langer dan normaal. Wel leuk om dit met z´n tweetjes te doen.

Tussendoor de wedstrijd DE-POR gekeken en vervolgens met een groepje NL, de wedstrijd NL-DUI. Helaas verloren dus ipv te feesten konden we gewoon weer verder studeren ;)

Rond 17.30 als het donker begint te worden komen alle vissers met hun buit binnen. Heel leuk om te zien dat de helft van het dorp zich dan op het strand bevind om de buit te verdelen.

De volgende dag kwamen we om 7.30 bij onze duikschool aan. We kregen uitleg over onze uitrusting en moesten onze wetsuit en schoenen passen. Daarna met een bootje richting onze slaapplek in het nationale park. Vanaf de zee zag je deze, een klein rieten hutje bovenop een berg. Het is heel primitief zonder elektriciteit of water. Ook dit zijn we ondertussen gewend. Helaas waren we niet zo gecharmeerd van alle insecten en de naar natte hond stinkende bedden maar goed ff slikken en weer door gaan.

Nadat we onze spullen gedropt hadden gingen we met de boot naar een andere locatie. We kregen een duik van 45 minuten waarin we verschillende vaardigheden leerden. Daarna een lunch en weer een duik van ongeveer 45 minuten voor het oefenen van vaardigheden. Bij Rob ging het verrassend goed. Bij Chantal wat minder omdat ze veel druk had op haar oren en toch best angstig was, wat ze niet verwacht had. Zo kom je toch weer dingen van jezelf te weten ;)

Rond 13.30 uur werden we afgedropt op onze slaaplek waar we nog even gingen snorkelen en duikoefeningen oefende en studeerde met een geweldig uitzicht. Er bleef een mannetje achter die voor ons en 3 andere die bleven slapen heerlijk kookte.

Vrijdag 15 Juni

Vandaag werden we om 09.00 uur opgepikt en ook vandaag weer twee duiken. Een duik was weer met oefeningen en een duik was een funduik. We doken in een prachtige omgeving in een heftige stroming, een aparte maar geweldige gewaarwording. Ook na deze dag weer wat geoefend, geleerd en genoten van deze prachtige omgeving.

De volgende dag kregen we drie duiken. De eerste twee was met oefeningen en de laatste een funduik. Chantal was gelukkig niet meer bang zodat we samen heerlijk hebben genoten van de onderwater wereld.

Na onze laatste duik begon het te regenen. Een tropische regenbui heerlijk om hier in te staan (we waren tenslotte toch al nat, en de regen is hier gewoon warm:)).

Eenmaal terug bij onze duikschool kregen we nog wat uitleg en vervolgens een toets. We hebben deze beide met 99% gehaald. Helaas een vraag fout waardoor we geen gratis duik kregen. Die avond gevierd dat we onze duikbrevet gehaald hebben.

Het duiken was echt een fantastische ervaring. In het begin is het even wennen, vooral aan het ademhalen onderwater, maarde ervaring was geweldig! De onderwaterwereld is ongeloofelijk mooi! Als het even kan gaan we dit zeker nog vaker doen!

Zondag 17 Juni

Vanmorgen de bus gepakt naar Cartagena. De reis zou vier uur duren maar dit werd 7 uur. We kwamen om 15.30 uur aan dus net de wedstrijd van NL gemist. Bij aankomst in een geweldig hostel meteen achter de computer gedoken om de uitslagen te bekijken, toch wel jammer he van NL. Wij blij dat we alle feestjes in NL niet hoeven te missen ;)

Het koloniale deel van Cartagena is werkelijk een van de mooiste binnensteden van Zuid-Amerika! Cartagena ligt aan de kust en bestaat uit twee delen. Een modern, hip, luxe gedeelte vol met hoge gebouwen (net de Spaanse kust)en een een deel wat zich achter stadsmuren bevind wat het oude en koloniale gedeelte genoemt wordt. Dit gedeelte waar wij ook slapen is klein maar geweldig. Alle gebouwen zijn in verschillende kleuren met balkons en mooie bloemen. Verschillende pleintjes met terrasssen, schemerlicht, volop verkopers en koetsen die rondrijden met touristen. We hebben deze avond rondlopen en op het terras gezeten.

De volgende dag zijn we weer op pad geweest. Overdag is het hier nog warmer dan in Santa Marta en Taganga dus in de middag een terras met parasol opgezocht totdat we onze bus moesten pakken naar Medellin.

We hadden hier graag nog wat langer willen blijven maar we vliegen de 20ste vroeg in de morgen vanaf Medellin dus waren helaas verplicht om te vertrekken.

De busreis van 12 uur verliep goed. Op dinsdag 19 Juni kwamen we om 09.00 uur aan in Medellin. In Medellin is het nog steeds mooi weer maar wel weer aangenamer. We hebben een rondje gelopen maar de stad heeft niet veel te bieden. Al schijnt de omgeving het een en ander te bieden hebben, maar helaas hebben we daar niet voldoende tijd voor.

Woensdag 20 Juni

Vanmorgen om 05.00 uur de taxi gepakt naar het vliegveld. Om 07.00 uur vlogen we naar Panema. Daar moesten we een paar uur wachten waarna we vlogen naar Nicaragua en na een paar uur wachten hadden we een vlucht naar Guatemala City. Hier een taxi gepakt naar het dorpje Antigua waar we om 19.00 uur aankwamen. Vermoeid van de hele dag reizen gingen we op bed liggen en werden vanmorgen wakker.

Vandaag weer een dagje om zaken op orde te stellen en morgen gaan we een actieve vulkaan beklimmen.
We genieten!!!

In NL is de vakantietijd ook al aangebroken dus ook voor jullie allemaal een fijne vakantie gewenst!!

Tot snel!!
Veel liefs uit Guatamala

• 21 Juni 2012 - 20:03

Jaimy:

Leuk om te lezen weer wat jullie allemaal weer gedaan hebben!! Jullie komen echt helemaal vervreemd terug man na al die ervaringen ;) geniet er met volle teugen van! Groetjes, ook van Nicky xxxx

• 21 Juni 2012 - 20:31

Mark:

Mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Lekker blijven genieten en namens alle wegenbouwers, ook die in Zuid Amerika, sorry voor het oponthoud !
    Groeten Mark.

• 22 Juni 2012 - 07:57

Suze!:

Leuk om te lezen! Ik ga mss in september ook naar Guatemala dus ben erg benieuwd naar jullie verhalen (ook als ik er niet naar toe zou gaan hoor!)!
    xx!

• 22 Juni 2012 - 08:30

Bart Vd L:

Lees ik er nu overheen of hebben jullie Ciudad Perdida en San Blas gemist? Neeee toch?!! :)

• 22 Juni 2012 - 09:07

Sandy En Mark:

Fantastische verhalen weer!! Hoe goed ik je ook ken Chan, je verbaast me af en toe nog steeds.
    Heb je nu serieus een hele vis gegeten!? Dat smaakt toch echt anders dan kibbeling hoor ;)
    Heel goed van je! :P

Heerlijk al die terrasjes! Geniet er maar van, want hier is het geen terras weer helaas :(

Nou toppers, ENJOY!!

Dikke kus!

• 22 Juni 2012 - 10:50

Sjak En Henny:

het verbaasd me rob en chantal ,dat het goede leven jullie nog niet verveeld,maar achteraf gezien
    een goed leven verveeld nooit,de natuur bepaald het gevoel van de mens,met weinig kun je toch veel plezier hebben,wat is mooier dan te genieten van de natuurlijke omgeving,en de natuurlijke
    behoefte van de natuur
    geniet er van ,tijd is tijdloos,wordt bepaald door licht en donker,,,,

sjaak en henny

• 22 Juni 2012 - 12:21

Manon:

Heerlijk.......mooie natuur, zwemmen/duiken in de zee, terasjes.......Geniet ervan! En hallo..... hoezo aftellen? jullie hebben nog ruim een maand!!! een gemm. grote vakantie duurt niet eens 3 weken haha (oke snap dat je nog veel meer wilt zien, maar ook de leeftijd hebben jullie mee, nog ongeveer 60 jaar de tijd om nog eens terug te gaan :) XX

• 22 Juni 2012 - 16:13

Ekelhof:

Hoi beidjes,

Wat is dit toch een supermooie reis met een boek vol herinneringen.
    Geniet van de maand die voor jullie ligt.

Groetjes

• 22 Juni 2012 - 18:58

Marianne:

Estimado duikende avonturiers,

Wat en avonturen weer, geweldig dat je dit allemaal mee kunt maken.
    En moeten Hennie en Loes ook naar zuid-amerika om vis te leren eten?

Nog even, hopen wel dat al die cocktails en wodka zijn sporen niet nalaat.

Nog veel plezier en tot gauw,

Liefs papa en mama

• 23 Juni 2012 - 11:10

Anouk:

Wat een super leuk verhaal weer Chan en Rob! Ga nog maar een maandje goed genieten maar dat gaat zeker goed komen! xxx

• 26 Juni 2012 - 19:17

Opa:

Beste Rob en Chantal,
    Je verhaal heb ik weer gelezen. Ik sta er telkens weer verbaasd over wat jullie telkens beleven en meemaken en ik snap niet , dat jullie dat allemaal kunnen verwerken. Maar jullie zijn nog jong, dat scheelt. In ieder geval beleven jullie er veel plezier aan en dat is belangrijk.
    Evenwel...nog enkele weekjes en dan zit het erop, Dus geniet nog maar volop.
    Groeten, ook van Oma, en goede reis verder.
    Opa.

• 26 Juni 2012 - 21:18

Geert En Marijke:

Hoi Rob en Chantal,

Wat een mooie verhalen weer!
    Geniet nog van jullie laatste weken, daarna leuk om jullie weer te zien.

Groetjes Ome Geert en Tante Marijke.

• 26 Juni 2012 - 21:20

Tante Sjaan:

Heel veel groetjes van Tante Sjaan.

• 12 Juli 2012 - 18:55

Maria:

Hoi Rob en Chantal,

Geniet nog van de laatste dagen op jullie geweldige rondreis!
    Als jullie nog maar kunnen wennen in dit kikkerlandje?
    Ik verbaas me steeds weer over de ervaringen die jullie meemaken en de prachtige foto's.
    Jullie hebben het in elk geval mooi allemaal "real live" gezien en meegemaakt en dat neemt niemand meer van jullie af.
    Heel veel plezier daar nog in Zuid-Amerika en nog fijne en gezellige dagen samen!

Groetjes Erik, Maria en Kids.