olinda - salvador - praia do forte - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van rob en chantal wagemakers - toonen - WaarBenJij.nu olinda - salvador - praia do forte - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van rob en chantal wagemakers - toonen - WaarBenJij.nu

olinda - salvador - praia do forte

Door: robenchan

Blijf op de hoogte en volg rob en chantal

06 Februari 2012 | Brazilië, Salvador

Dag lieve mensen,

Hier weer een update van ons avontuur. We zijn nu ruim een week verder en wat hebben we veel gezien en vooral veel kilometers afgelegt. We zitten nu namelijk in ons hostel in Sao Paulo.

We waren gebleven in Recife. Na het schrijven van ons vorige verslag zijn we naar Olinda gegaan. Olinda ligt 6 Km van Recife. Olinda is een klein schattig dorpje. Ook hier weer smalle straatjes, heuveltjes en gekleurde huisjes. Eenmaal aangekomen was het daar een groot feest. Net als onze fanatieke carnavalvierders starten ze ook hier in Brazilie ruim een half jaar van te voren met voorbereidingen. Met voorbereidingen worden de vele optochten bedoeld. In die optochten lopen allemaal groepen, die of een vereniging of een wijk vertegenwoordigen. En elke groep bestaat uit mensen die muziek maken, (voornamelijk drums en trompetten) en dansers. Ze lopen niet achter elkaar maar komen in groepjes voorbij. Het publiek loopt er dan achteraan te dansen. Elk weekend staan dorpen en steden op zijn kop omdat iedereen op straat aan het feesten is. Denk maar aan kermis, lowlands, koninginnendag, gay parade etc. We hebben niet echt een carnaval gevoel maar het is wel een groot feest. Overal langs de weg staan kraampjes waar je coctails (caiparina en caipirosca), bier, en vleesspiesen kunt halen. Wat hebben wij dus ook genoten. Lekker gegeten, gedronken en dansend het dorpje rond gelopen. Het hoogste punt geeft een uitzicht op de skyline van recife. Echt zo geweldig, al die lichtjes. Een braziliaan vroeg waar wij vandaan kwamen, bij het antwoord Nederland vroeg hij meteen of wij stroopwafels hadden. Best grappig.

De volgende dag met de nachtbus naar Salvador. We hebben bijna heel de nacht geslapen en de reis van 13 uur was zo voorbij.

Salvador

Onze reisgids omschrijft Salvador als de stad van de zwarte, met ongeveer 2.5 miljoen inwoners. Het is inderdaad de stad van de zwarte. Wij vielen met ons blanke huid dan ook erg op. Veel mensen kijken naar je. Vooral mannen schijnen nog nooit een blanke vrouw gezien te hebben (daar zullen we het dan maar ophouden) en dat is niet altijd even prettig.
In Salvador hadden wij een hostel midden in oude centrum, waar wat Salvador betreft ook het meeste te zien is. We hoorden de hele dag trommels en ook hier is met regelmaat wat op straat te doen. Een leuke ervaring om zo wakker te worden. Sommige vrouwen lopen nog steeds in traditionele kledij. Dit zijn grote jurken met beugel en een soort hoofddoek met vrolijke kleuren. De stad staat vol met oude gebouwen. Savonds was er een feestje voor op het plein. Brazilliaanse muziek is anders dan onze muziek. Het is veel swingender. Je merkt dat dit ook een uitlaatklep is voor de mensen hier. Als mensen muziek horen dan begint iedereen met zijn heupen te wiegen. Zelfs de mannen dansen hier. Het is zoiezo een groot feest omdat iedereen danst, kunnen mannen uit NL nog van leren ;) gelukkig kunnen wij goed samen stappen dus komt mooi uit.

De volgende dag zijn we naar Barra geweest. Dit is een andere wijk in Salvador. Hier zouden we aan het strand gaan liggen maar hebben vooral rond gereden in de bus en rondgelopen om dit deel te bezichtigen. Dit deel is wat moderner. Die avond zijn we op een plaatselijk feestje beland. Een samba bandje was aan het optreden, weer feest. Het blijft leuk om tussen de feestende mensen te staan en te zien wat voor show er wordt wegegeven op het podium, en door de mensen.

Van de plaatselijke toeristen informatiebalie hadden we gehoord dat er de volgende dag een straatfeest zou zijn (ja alweer één;))ter ere van de godin van de zee (als we het goed verstaan hadden). In de middag komen we daar aan, en het is massaal! Het krioelt van de mensen en overal zijn er tentjes opgezet waar wat te drinken valt te halen en waar muziek wordt gedraaid. Daarnaast komt er af en toe een drumband voorbij gelopen. Ondanks de feestelijkheden doet het bij chaotisch aan, er lijkt niet echt een plan in te zitten. Er zijn ook complete straten die volstaan met mensen, maar waar geen muziek of gefeest is, maar die staan daar alleen maar te drinken en te buurten. Het was leuk om er geweest te zijn en gezien te hebben, maar de ´kleinere´ feestjes die we tot nu toe gehad hebben waren leuker.

De volgende dag zijn we naar een dorpje praia do forte geweest, 60 km van Salvador.

Praia do forte

Praia de forte heeft dezelfde sfeer als Olinda en Pipa. Het is fijn om gewoon niks te horen ipv de drukte van de stad. We hebben het dorpje rond gelopen en zijn daarna heerlijk op het strand gaan liggen. We kregen een tafeltje half in het water en hebben daar gezwommen en gelezen. Praia do Forte maakt onderdeel uit van een project voor de bescherming van zeeschildpadden. Op het eind van de dag hebben we zelfs de uitzetting gezien van een viertal net uitgebroedde zeeschildpadjes. Hier in Praia do Forte zijn we weer helemaal bijgekomen van de drukte uit de stad. Ook hebben we veel nagedacht over hoe nou verder.
Er zijn dorpjes en steden genoeg om langs te gaan verder naar het zuiden richting Rio, maar van mensen die er al geweest zijn, krijgen wij niet het gevoel dat het iets dusdanig anders te bieden heeft dan met wat we tot nu toe hebben gezien. We hebben nog twee weken voor Rio en willen nog naar Pantanal, Sao paulo en omgeving en dan naar Rio. Dus we besloten de bus te pakken naar Sao Paulo. Vanuit hier willen we dan over een aantal dagen vertrekken naar de Pantanal. De busreis zou 32 uur duren. We konden ook 2 uur met het vliegtuig maar we hebben gekozen voor de goedkoopste oplossing. In dit geval de bus.

De reis viel mee. We reden bijna de hele tijd door heuvelachtige omgeving. En dat is een mooi gezicht. Je ziet veel heuvels en heel veel groen. Mooi om te zien is dat je steeds roofvogels in de lucht ziet zweven. 32 uur werd 36 uur en eenmaal bij ons hostel aangekomen waren we 40 uur onderweg geweest. Vandaag maar een chill dagje ingelast en morgen zien we wel weer.

Dan gaan we de ´wildernis´ van Sao Paulo meemaken. We houden jullie op de hoogte!

• 06 Februari 2012 - 20:18

Lidwina:

Nou jullie zien wel veel in een week.
    Een mooie tijd daar en veel reisplezier.

Gr.

• 06 Februari 2012 - 20:45

Anja:

Ruim een week en dan al zoveel kilometers gereden, wat zullen jullie af en toe moe zijn. Maar de foto's en de verhalen zeggen genoeg. Het is de moeite waard!!

• 06 Februari 2012 - 20:51

Annemie:

Hey lieverds,

Zo te lezen vermaken jullie je goed, met vele feestjes, reizen en relax momenten! Een mooi combinatie!!
    Geniet lekker van het heerlijke warme zonnige weer, natuur, en cultuur!
    Hier in NL vriest het lekker door... dus denk dat er vele wel zouden willen ruilen!

Liefs Annemie

• 06 Februari 2012 - 22:23

Geert & Marijke:

Geweldig wat jullie allemaal zien en mee maken! Hier in Volkel is het koud en vriest het 12 gr!
    Veel reisplezier!

Ome Geert & Tante Marijke.

• 07 Februari 2012 - 08:36

Anouk:

Wat Leuk om jullie verhaal weer te lezen, terwijl ik weer aan het werk ben.. Die feestjes klinken wel erg goed!! Geniet nog even van de rust voor je carnaval gaat vieren in Rio! Jaloers hoor! Veel plezier maar weer!

• 07 Februari 2012 - 09:53

Hennie En Marianne:

El festa narizes,

Als al dat feesten jullie dadelijk maar niet tegen gaat staan, zoveel in zo'n korte tijd, hoe verwerk je dat allemaal?
    Dadelijk de pantanal in , dat zal even wat anders zijn, maar ws zeer indrukwekkend. Blijf van die prachtige verhalen schrijven en als die mannen te lastig worden Chantal dan schuif je Rob maar naar voren met zijn wilde manen!!!!

Liefs papa en moeders

• 07 Februari 2012 - 14:24

Linda:

Geweldig om jullie verhalen te lezen! Krijg er een heerlijk vakantiegevoel van! Geniet ervan.

• 07 Februari 2012 - 15:14

Kim:

Hoiiiii,

Nou Rob, je leest wel dat je lange haar Nistelrode behoorlijk bezig houdt ;) Vooral laten groeien zou ik zeggen.. :P

Super leuke foto's! Echt bijzonder om mee te maken lijkt me, dat pakken ze jullie alvast niet meer af!

Genietze weer deze week!

X Kim

• 07 Februari 2012 - 18:30

Inez:

Brasiiill, lalalalalalalalaaaaaaaaaaaaa!

Dat gevoel krijg ik bij dit verhaal. Klinkt super swingend! Niet verkeerd om feestend door de Braziliaanse straatjes te lopen..Mooie afwisseling met de rustigere dorpjes, lekker chillen ;)

Geniet maar lekker samen!
    X

• 07 Februari 2012 - 19:19

Sjak En Henny:

fijn om te horen dat het goed verloopt,geniet ervan,laat het maar gebeuren,en opent vele deuren

hier lekker winterweer,ga haast elke dag schaatsen

sjaak en henny

• 08 Februari 2012 - 17:01

Nuenenshof:

Hoi Chantal en Rob,

Wat een prachtige vakantie hebben jullie. We worden echt jaloers als we jullie foto's zien met een heerlijk stralende zon en een helder strand. Zeker omdat het hier zo koud is.
    En zo'n zonnige carnaval als bij jullie hoeven wij hier echt niet te verwachten.

• 08 Februari 2012 - 21:52

Tante Sjaan:

Ook weer de groeten van tante Sjaan!!!!!

• 09 Februari 2012 - 16:11

Loes:

Party party...sounds good! Ben benieuwd naar de pantanal. Zal wel iets anders zijn dan al die feestende mensen.

Hier is het nog steeds koud, had een vleugje hoop dat het beter zou worden, maar het schijnt volgende week weer opnieuw te gaan vriezen.. :-(

Die schildpadden lijkt me trouwens ook wel echt gaaf om te zien. Dat zijn de unieke dingen die je hier in NL niet meemaakt.

Have fun!
    x loes

• 21 Februari 2012 - 20:24

Matzy:

Was jullie eerlijk gezegd even vergeten, en vandaag alle verslagen achter elkaar gelezen. Ik heb van jullie verhalen genoten, zoals jullie van de reis genieten (oké, ik iets minder dan jullie ;-). Klinkt heerlijk om in het zonnetje te vertoeven.
    Veel plezier nog verder...