de eerste dagen - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van rob en chantal wagemakers - toonen - WaarBenJij.nu de eerste dagen - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van rob en chantal wagemakers - toonen - WaarBenJij.nu

de eerste dagen

Door: robenchan

Blijf op de hoogte en volg rob en chantal

20 Januari 2012 | Brazilië, Fortaleza

Hallo allemaal,

Jaja eindelijk een berichtje vanuit Brazilie. Het toetsenbord hier is ff wennen dus onze excuses voor de eventuele spellingsfouten haha.

16 jan was een drukke dag om op tijd klaar te staan om te vetrekken naar schiphol. De tassen inpakken kosten wat enige tijd maar het is ons (CHAN) gelukt om alle spullen in de tas te krijgen. Om vier uur was het verzamelen bij familie Wagemakers. Rob zijn ouders, Kees en Loes, Leo en Hanny en Sandy brachten ons naar schiphol. Om 4 uur zijn we vertrokken zodat we nog rustig met zijn allen wat konden eten. Afscheid bij de douane was raar en een klein beetje emotioneel. De reis ging nu echt beginnen. We konden meteen het vliegtuig naar Parijs instappen en in Parijs meteen overstappen naar Rio. De vluchten verliepen goed en de tijd ging snel aangezien we veel hebben geslapen. Eenmaal in Rio ging het al mis ;) het vliegtuig naar Fortaleza hadden we gemist. En toen... want hier hadden we ons niet op voorbereid. De mensen daar spreken niet bepaald Engels maar we kwamen er wel. Al vrij snel kregen we een ander vlucht toegewezen maar deze vloog eerst naar Natal waar we daar weer moesten overstappen naar Fortaleza. In totaal hadden we 30 uur gereisd maar het viel ons nog steeds mee.

17-01
Eenmaal in Fortaleza aangekomen was het zoeken naar een bus die ons naar ons hostel kon brengen. We konden niet zo snel een bus vinden dus maar snel besloten om een taxi te pakken en dat was maar goed ook. Met de bus zouden we er nameljk 1.5 uur over gedaan hebben en met de taxi nog geen half uur. De taxirit was spannend. De mensen hier rijden als gekken. En het ziet er hier iets wat armoediger uit dan thuis. We kwamen langs krottenwijken etc en dat was wel ff slikken. Eenmaal bij het hostel was het weer ff slikken. Van de buitenkant was het een klein muurtje wat je zag en verder niets. Zonder de taxichauffeur hadden we het nooit gevonden. Eenmaal binnen leek het net een hippie paradijs en alles is heel primitief. De gedachten van willen wij dit wel kwamen even bij ons op maar al vrij snel waren deze weer gevlogen. Het is gewoon leven net als in een studentenhuis maar dan nog net wat erger. (gelukkig zijn we dat dus gewend). We zijn wat gaan eten, gedoucht en in slaap gevallen. Om 18.00 uur is het hier donker en om 5.00 uur word het alweer licht.

18-01
Onze eerste ochtend hier begon al met regen. Het regent hier enkele uren per dag aangezien het nu regenseizoen is. Een geluk, het regent hier alleen vroeg in de ochtend. De rest van de dag is het hier 30 graden. Tegenover ons hostel zit een supermarktje. Hier hadden we broodjes gehaald en eieren. Lekker hollands, net als thuis. Na ons ontbijtje zijn we de stad gaan verkennen. De stad is erg groot en heeft 2.2 miljoen inwoners. De verschillen tussen arm en rijk zijn erg groot. We hebben het centrum verkend maar dat viel betreft bezienswaardigheden wat tegen. Vervolgens hebben we een duik genomen in de zee. De golven zijn hier erg hoog wat wel vet is. Op het stand hebben we meteen kennis gemaakt met de criminaliteit in de stad. We zijn opgelicht voor 20 real (kleine 10 euro) en meteen met onze neus op de feiten gedrukt. Gelukkig kunnen we er nu om lachen. Bij thuiskomst ons opgefrist waarna we de stad in zijn gegaan. Er is hier een cultureelcentrum waar veel restaurants zitten met live muziek. We hebben heerlijk gegeten en een lekker coctailtje gedronken. Deze zijn hier in ovevrloed. We hebben dus rustig bij kunnen komen van de eerste dagen.

19-01
Vandaag werd Chantal door Rob wakker gezongen. Heel raar om je verjaardag een keer in de zon te vieren in plaats van de sneeuw. Het besef van jarig zijn had Chantal dan ook niet. We hebben er toch een mooie dag van gemaakt. We hebben ontbeten met cake wat hier normaal is. Daarna het kadootje open gemaakt wat Chantal van Rianne had gekregen, erg leuk!! Vervolgens zijn we naar HET strand van Fortaleza geweest. Je mag hier absoluut niet lopens heen dus dan maar de bus gepakt. Er zijn geen bustijden of bordjes dus maar wachten totdat de juiste bus een keer komt. We kwamen door een achterstands buurt waar de buschauffeur niet langer dan een seconde wilde wachten. Op het moment als je de bus uitstapt heb je aan de ene kant het stand en strandtenten en aan de andere kant van de weg alleen maar krottenwijken. Het strand zelf was heerlijk net als het water. De watertemperatuur is hier ruim boven de 20 graden. Opvallend was dat iedereen op een stoeltje onder parasols zaten, wij gingen gewoon op het strand liggen. Het was bewolkt maar we smeerden ons goed in. Achteraf is duidelijk geworden waarom iedereen onder een parasol zit. we zijn levend verbrand met jawel zelf brandwondjes. Zoo weeer wat geleerd.
Na het stand liepen we terug na de bushalte. De eerste beste bus hadden we gepakt aangezien we geen minuut langer op die weg wilde wachten. Aangezien een van ons hostelgenoten gisteren daar was overvallen. Eenmaal in de bus bleek deze een alternatieve route te hebben. We reden namelijk dwars door de sloppenwijken. Zo wat een indruk heeft dat gemaakt. Het was een spannende rit maar ook een hele gave rit want dit zullen we niet snel meer meemaken. Gelukkig kwamen we uiteindelijk bij ons hostel uit. Daar besefte we ons pas hoe erg verbrand we waren. Met veel pijn hebben we Chan dr verjaardag gevierd. Wel met een flesje wijn een een soort bbq op tafel dus tja wat willen we meer.

20-01
Vandaag zijn we begonnen om naar een internetcafé te gaan om jullie een berichtje te schrijven en gaan we voorbereidingen treffen voor onze volgende bestemming. We willen morgen de bus pakken naar Natal en dan kijken we weer verder. De busrit duurt ongeveer 8 uur dus weer een mooie reis op de planning.

Bedankt voor jullie lieve berichtjes op de site, facebook en mailtjes. Sorry dat we niet alles persoonlijk terug sturen maar blijf vooral schrijven dan kunnen we jullie blijven volgen.

Veel liefs,
Ons.

PS: Rob heeft zijn telefoon bij dus alle berichtjes zijn aangekomen ;) we nemen ook geen andere simkaart dus dan weten jullie dat.

• 20 Januari 2012 - 14:47

Jaimy:

Wat leuk om iets van jullie te horen, fijn te lezen dat het goed met jullie gaat!! Wat dachten jullie, onze hollandse huidjes kunnen wel wat zon gebruiken ;) iets te positief slimmeriken! Achja, jullie hebben nog genoeg tijd om echt bij te bruinen haha..

xx

• 20 Januari 2012 - 15:12

Nicky:

Hey Chief & Chan,

Mooi verhaal om al meteen het eerste vliegtuig in Brazilië te missen, maar gelukkig is het goedgekomen. Pff jullie zijn flink verbrand zeg, beterschap ermee. Weer een beetje wijzer geworden haha. Veel plezier met het volgende tripje en ik lees het wel weer.

Gr

• 20 Januari 2012 - 15:13

Lidwina:

Wat een gebeurtenissen allemaal. Ja witte hollanders hè. Willen te snel bruinen. Maar rood is ook mooi!! Ga lekker verder met avonturieren.
    En veel plezier!!

• 20 Januari 2012 - 15:29

Karin En Harm:

Sjaantje en Rob,

Het 'verhaaltje schrijven' gaat jullie nog aardig af, ook al dachten jullie van niet! Leuk om wat van jullie avonturen te lezen.
    Die paar uur regen is momenteel niets tegenover hier (heel de dag regen).
    Harm gaat vanavond richting de sneeuw, om hopelijk zonder enig letsel terug te komen en flink aan de slag te gaan ;)! We houden jullie op de hoogte.

Geniet ervan, en veel plezier alvast in Natal.

Liefs

• 20 Januari 2012 - 15:55

Sjak En Henny:

geef het telfoon no rob door,,,

leuk dat je het goed maakt,,let op voor zakken rollers,bewaar het geld en papieren op je lichaam ,,,,
    onder je trui of t chirt,,,,
    vertrouw niemand,blijf allert,
    let op de kinderen die lijden je af ,en de anderen pikken

sjaak en henny

• 20 Januari 2012 - 16:02

Kim:

Heeeee wereldburgers,

Tja dan zeggen ze, een goed begin is het halve werk!! :) Fijn dat het met jullie (op een verrimpeld huidje na) goed gaat! De trip kan beginnen! Veel plezier!

Liefs Kim

• 20 Januari 2012 - 16:36

Anouk :

Fijn om te horen dat jullie goed aangekomen zijn! Jullie eerste dagen klinken iig goed en er zullen er vast en zeker nog vele volgen! Succes met jullie verbrande huidjes, goed smeren dus! Have fun!!
    xxx

• 20 Januari 2012 - 16:39

Loeske:

Hey Chan en Rob,
    zo jullie hebben echt al het een en ander meegemaakt! Superleuk om jullie zo bij te houden, let goed op elkaar en geniet ervan!!
    Tot horens!

x

• 20 Januari 2012 - 16:41

Loes:

Zo..meteen met de neus op de feiten gedrukt. Qua zon, qua het primitieve leven en qua criminaliteit. Weet je wel meteen waar je aan toe bent!
    Een zonnebril heb je ook nog gevonden zo te zien aan het verbrande huidje ;-)

Vind het hostel (lees jullie kamer) er wel gezellig uit zien met al die kleurtjes en schilderingen.

Blijf vooral zo'n lange verhalen sturen!! Kunnen we toch een beetje meegenieten vanuit dit kille kikkerlandje.

Veel plezier in Natal. Ben benieuwd wat er allemaal op jullie pad komt!

Viva la vida!!

x loes

• 20 Januari 2012 - 16:58

Nuenenshof:

Hoi Chantal,

Leuk om je reisverslag te lezen. Nog gefeliciteerd met je verjaardag en beter smeren de volgende keer.

Ik blijf je volgen

Groet

• 20 Januari 2012 - 17:07

Bart:

Ow, had ik niet gewaardschuwd voor de criminaliteit?!... stom, stom. :)

Nog niet verslaafd geraakt aan de Acai + granola en de suco-barretjes?

Rob, ga naar de kapper ajb...

Have fun!

• 20 Januari 2012 - 19:39

Ad & Jose:

Hallo chantal en rob

Chantal aller eerst gefeliciteerd met je verjaardag.
    Leuk om jullie verhaal te lezen,jullie zijn nog maar 5 dagen weg en je hebt toch al een en ander mee gemaakt.
    Wees vooprzichtig voor de zon en de criminaliteit.
    Nog veel bekijks.

gr

• 20 Januari 2012 - 20:00

Joyce:

Hee Chan en Rob!

Wat tof om zo van jullie te horen! De eerste dagen zijn dus al indrukwekkend geweest, hihi. Dat verwachten wij nuchtere Hollanders dan weer allemaal. niet. Het ziet er wel allemaal heel gezellig uit op de foto's. Veel plezier in Nadel! Hou ons op de hoogte!
    xxx Joyce

• 20 Januari 2012 - 21:38

Hennie En Marianne:

Estimado globetrotters,

Wat een verhaal voor de eerste keer, verkennend, spannend, ogen openend, verrassend, en beetje pijnlijk,(blaartjes). We hopen nog heel veel goed geschreven reisverhalen te lezen, was leuk.
    Opa belde al om te vertellen dat hij het zo geweldig vindt en oma is gewoon blij dat ze iets van jullie heeft gehoord.

Liefs papa en mama

• 20 Januari 2012 - 21:55

Marijke & Geert:

De eerste dag en dan al zoveel mee gemaakt! Dit word een prachtige reis. Geniet van de volgende trip. Pas goed op jezelf.

Groetjes Tante Marijke Ome Geert en Tante Sjaan.

• 20 Januari 2012 - 23:40

Anja En Jan:

Een wat moeilijke start lees ik,maar het gaat wel wennen, het is ook een heel ander leven ineens. Mooie foto's .
    Veel plezier in Natal

• 21 Januari 2012 - 03:41

Sophie:

Wauw... ENJOY!!!!!:D

• 21 Januari 2012 - 08:59

Maria :

Hoi Rob en Chantal,

Erg leuk om jullie mooie verhaal te lezen, het schrijven gaat jullie goed af.
    Wat hebben jullie in die paar dagen al veel meegemaakt zeg!
    Maar inderdaad; blijven lachen!
    Wel lekker zo 's morgens cake bij het ontbijt?!
    En wat de regen betreft; hier regent het de hele dag, en daar kun je 's middags nog lekker in de zon, wel goed blijven smeren hè?
    Geniet van de reis naar Natal en van de rest wat op jullie pad komt.
    Heel veel plezier!

Groetjes van de overburen!

• 21 Januari 2012 - 09:25

Theo En Annie Vogels:

Chantal nog gefeliciteerd met je verjaardag. Zo te lezen gaan jullie een spannende tijd tegemoet. Geniet ervan. We blijven jullie volgen.

• 21 Januari 2012 - 17:49

Wim En Nellie:

Chantal alsnog proficiat gewenst met je verjaardag En zoals ik het reisverslag lees komt het allemaal goed geniet ervan en we blijven jullie volgen

• 21 Januari 2012 - 22:57

Johan:

Wow, super dat jullie in zuid amerika zitten. maak er een leuke reis van!

• 22 Januari 2012 - 10:44

Theo Wagemakers:

hallo Rob en Chantal we hebben elkaar net gemist op schiphol want daar waren wij ook op 16 januari wij kwamen net terug van Dubai dus jammer dat we dat niet wisten maar veel plezier met je rond reis en we houden je verslag en foto's goed in de gaten.

• 23 Januari 2012 - 09:34

Sandy:

Haa lieve Chan en Rob!!

We hebben ons echt kapot gelachen om jullie schitterende verhaal en de bijbehorende foto's! Het schrijven gaat jullie idd goed af! Leuk om iets van jullie te horen. De eerste dagen zijn spannend en nieuw, maar dat zal zeker gaan wennen. Veel plezier in Natal! En geniet van alles!! Zeker blijven lachen, want er gaan ook zeker nog tegenslagen komen.

Hier gaat alles goed! Mark en ik gaan zondag verhuizen naar Leende. Papa komt ons helpen haha die blijft aan de gang zo. En verder zijn we aan het aftellen voor onze reis!

Geniet zuske!!!

Liefs en een dikke kus!!

Sandy en Mark

• 23 Januari 2012 - 13:25

Marielle Martens:

Hoi Rob en Chantal!!!

Wat leuk om jullie eerste bericht te lezen! Ik moest regelmatig lachen ;-)
    Chantal nog gefeliciteerd met je verjaardag!!

Geniet ervan! Veel plezier en kijk goed uit!

Groetjes Marielle

• 23 Januari 2012 - 17:06

Mathijs & Annemiek:

Hey chef en Chan! Mooi om te horen dat het goed met jullie gaat! Zo aan het verhaal te lezen vermaken jullie jezelf prima. We moeten wel toegeven dat we jullie wel echt gemist hebben afgelopen weekend op x-qlusive. We wensen jullie nog super veel plezier daar en we wachten in spanning op het volgende verhaal en foto's. Xx mathijs & annemiek

• 24 Januari 2012 - 13:03

Rianne:

Ha schatten,

Klinkt goed en klinkt ook helemaal als jullie! Hebben stiekem hard gelachen om de foto's, sorry chan! Inmiddels is t vast wel een beetje bijgetrokken...

Geniet! xx Ruud & Rianne

• 25 Januari 2012 - 14:59

Ad En Ans Toonen:

Wat je al niet kunt leren in een paar dagen. Verbranden en oplichting en een vreemd toetsenbord. maar het lukt jullie allemaal. dus genieten maar.
    We blijven jullie volgen.